Wat is een triggerpoint?

Triggerpoints of spierknopen zijn pijnlijke verhardingen in uw spieren die niet meer kunnen ontspannen. Een triggerpoint kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtverlies en pijnklachten in uw lichaam veroorzaken.

Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. In een normale ruststand is een spiervezel noch uitgerekt, noch samengetrokken. Wanneer er een triggerpoint in uw spier zit, dan blijkt dat de spiervezels in rusttoestand op bepaalde punten meer samengetrokken zijn dan in het omringende gebied. Op deze punten is de spierspanning dus hoger en blijven de spiervezels zelfs in rust samengetrokken. Hierdoor ontstaat er een lokale verdikking met een slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen. Een triggerpoint geeft u veel pijnklachten.

Door de pijn ontstaat er meer spierspanning; door deze verhoogde spierspanning komt er druk op kleine zenuwen, wat de pijn verergert; tevens wordt door de verhoogde spierspanning de doorbloeding van uw spier minder. Aanvoer van voedingsstoffen nemen af en afvalstoffen worden slechter afgevoerd. Uw spier verkort zich, waardoor de beweeglijkheid van uw spier vermindert en stijfheid ontstaat, wat de pijn ook weer verergerd. Op deze manier kan uw lichaam in een vicieuze cirkel komen en hevige pijnklachten krijgen.

Een triggerpoint versus kramp

Een triggerpoint is  een continue contractietoestand of verkramping van een gedeelte van een spier. Deze verkramping is door een ervaren therapeut te voelen als een knoop/verdikking in de spier. Deze knoop heeft ongeveer de grootte van een erwt. Een triggerpoint is niet hetzelfde als spierkramp. Je spreekt van spierkramp als een complete spier zich heftig samentrekt. Een spierkramp kan zich binnen enkele minuten weer ontspannen. Een triggerpoint is een verkramping van een klein deel van de spier. Een triggerpoint kan door de vicieuze cirkel niet meer ontspannen zonder hulp van buitenaf.

Symptomen van triggerpoints

Symptomen die door triggerpoints worden veroorzaakt komen voor in voorspelbare patronen. Als je weet waar je ze zoeken moet, zijn triggerpoints gemakkelijk te vinden en uit te schakelen. Triggerpoints voelen aan als een strakke band in uw spier. Van buitenaf zijn triggerpoints voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Wanneer er flinke druk op het triggerpoint wordt gegeven, kan dit een afgeleide (=uitstralende) pijn opwekken in het triggerpoint zelf of in een ander deel van uw lichaam. Zo’n triggerpoint zorgt ervoor dat uw spier strak getrokken wordt, wat weer effect heeft op de peesaanhechtingen en pezen van uw spier. Dit veroorzaakt weer symptomen in nabijgelegen gewrichten. In en om de aangespannen spier is uw bloedcirculatie beperkt waardoor afvalstoffen niet goed kunnen worden afgevoerd en zuurstof en voedingsstoffen uw spier slecht kunnen bereiken. Resultaat: verergering van uw pijnklachten.

Wat is afgeleide (uitstralende) pijn?

Triggerpoints kunnen ook pijnklachten op een hele andere soms onverwachte plek veroorzaken in uw lichaam. Dit noemt men afgeleide pijn. Gelukkig komen ze voor in voorspelbare patronen in uw lichaam. Elk triggerpoint heeft een specifiek pijn uitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Hierdoor is het vaak moeilijk voor u zelf om klachtenvrij te worden. Uw therapeut kan u hier goed mee helpen.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Triggerpoints kunnen ontstaan in allerlei situaties waarin spieren op een onprettige manier worden gebuikt. Samengevat kunnen dit de oorzaken zijn:
*Overbelasting van uw spieren door het herhaaldelijk uitvoeren van één dezelfde beweging. Zelfs als ze maar een kleine belasting vergen.
*Als uw spieren langdurig statisch aangespannen worden
*Als uw spieren gedurende een langere tijd onbeweeglijk of inactief zijn. Bijvoorbeeld bij gips of een zittend beroep.
*Overbelasting van uw spieren door kortdurende zware inspanning (b.v. zwaar tillen, sporten, in de tuin werken).
*Overbelasting van uw spieren door een verkeerde (werk-)houding
*Emotionele stress. Uw lichaam is in een verhoogde staat van paraatheid. Door de verhoogde spierspanning kunnen sneller triggerpoints ontstaan.
*Trauma zoals plotselinge schokken, valpartijen en botsingen
*Oververmoeidheid
*Gewrichtsdisfuncties
*Viscerale (=orgaan) aandoening

Meestal ontstaan er klachten door een combinatie van verschillende factoren. Bijvoorbeeld: een combinatie van overbelasting van de betreffende spier (door werk of trauma etc.) met ongunstige omstandigheden zoals stress, vermoeidheid, slechte voeding. Soms is de oorzaak voor het ontstaan van uw klachten duidelijk (b.v. val van een trap) maar vaak weet men niet precies de oorzaak en zijn uw klachten geleidelijk ontstaan en toegenomen.