Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelmethode waarbij een zeer dun naaldje door de huid en de spier direct in een triggerpoint of spierknoop wordt geprikt. Een triggerpoint is een plaatselijk verharde en pijnlijke plek in een spier. Een triggerpoint kan de oorzaak zijn van allerlei pijnklachten. Men spreekt van een dry (“droge”) needling, omdat er geen vloeistof wordt geïnjecteerd in het lichaam. Dry needling is een succesvolle vorm van triggerpoint therapie.

Wat zijn triggerpoints of spierknopen?

Triggerpoints of spierknopen zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer kunnen ontspannen. Een triggerpoint kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten veroorzaken.

Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. In een normale ruststand is een spiervezel niet uitgerekt en ook niet samengetrokken. Als er een triggerpoint in de spier zit, blijven de spiervezels aangespannen. Hierdoor ontstaat er een lokale verdikking met een slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich gaan ophopen. Dit geeft weer meer pijnklachten en daardoor blijft de contractie aanwezig. Dit is een vicieuze cirkel.

Via deze link kunt meer lezen over triggerpoints.

Wat voel je tijdens een dry needling?

De steriele naaldjes die voor dry needling gebruikt worden zijn heel dun. Het zijn dezelfde naaldjes die bij acupunctuur gebruikt worden. Nadat de fysiotherapeut het triggerpoint in de aangedane spier gevonden heeft, wordt het naaldje snel door de huid geprikt. Dit is nagenoeg pijnloos. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, reageert de spier met een local twitch respons: de spiervezels trekken zich even kortdurend samen. De fysiotherapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk spiervezels van het triggerpoint los te maken. Afhankelijk van de spier kunnen de twitches soms wat heftig zijn. U kunt een uitstralende pijn voelen die door het triggerpoint veroorzaakt wordt. Na de behandeling ontspannen de spiervezels en neemt de doorbloeding toe.

Wat voel je na een behandeling met dry needling?

De spier kan wat gevoelig, stijf of beurs aanvoelen. Dit kan 1 tot 3 dagen duren. De uitstralende pijn wordt minder en de beweeglijkheid van de spier neemt toe. De spier is meer ontspannen en de kracht en coördinatie nemen toe.

Dry NeedlingWat kun je zelf doen na een behandeling met dry needling?

*Warmte: houd de behandelde regio meteen na de behandeling warm door middel van een kruik of pittenkussen. Vaak is een half uur tot een uur voldoende. Warmte zorgt voor een betere doorbloeding en daardoor voor een sneller herstel. Alleen warm aankleden is niet voldoende.
*Rust: doe minimaal 1½ dag rustig aan met belasten. Te veel en te snel belasten kan het herstel vertragen.
*Vocht: drink voldoende water. Dit helpt bij de afvoer van afvalstoffen.
*Rekoefeningen: rekoefeningen zijn in de behandeling van triggerpoints erg belangrijk.